Gary bez dna

- czyli blog pełen kulinarnych inspiracji.

Sos sałatkowy



Mój przepis na sos do każdej sałatki. Lekko ostry od musztardy, kwaśny od soku cytrynowego, zbalansowany miodem - działa za każdym razem! Uwielbiam go szczególnie za możliwość przechowywania - robię większą ilość i zawsze mam w lodówce. Dzięki temu przygotowanie sałatki zajmuje tyle, ile porwanie sałaty :) Polecam, och, jak bardzo!


Sos sałatkowy

Składniki na ok. 8-10 porcji (przygotowuję w słoiczku ok. 300 ml):
3 łyżki miodu
3 łyżki musztardy*
sok wyciśnięty z 1 cytryny**
sól
pieprz
oliwa z oliwek ***

Składniki opcjonalne:
skórka otarta z cytryny
łyżeczka majonezu ****
duży ząbek czosnku *****
łyżka oleju lnianego
świeże zioła
posiekana ostra papryczka
drobno posiekana cebula czerwona lub szalotka

* Ja najchętniej wybieram musztardę ziarnistą, ale dobrze sprawdza się również ta gładka ;) Jeśli masz wybór - wybierz musztardę, która jest ostra w smaku.

** Jeśli nie masz cytryny możesz wycisnąć sok z limonki lub dodać lekkiego octu np. jabłkowego. Nie o cytrynę chodzi. O kwaśność chodzi ;)

*** Możesz zamienić część lub całą oliwę na inny olej neutralny w smaku. Jeśli do sałatki planujesz użyć suszonych pomidorów, wykorzystaj olej z zalewy do sosu - będzie pycha i NO WASTE!

**** Majonez dodawaj na etapie mieszania miodu i musztardy, żeby nie powstały grudki. Jeśli dodasz go później - powstaną majonezowe gluty. Zgadnij skąd to wiem, haha!

***** Czosnek wiąże wodę i sos z jego dodatkiem robi się bardziej gęsty, szczególnie po kilku dniach przechowywania w lodówce. Jeśli zechcesz polać sałatkę trzy dni po przygotowaniu sosu, prawdopodobnie warto będzie dolać do niego trochę dodatkowej oliwy :)

Sos sałatkowy - sposób przygotowania:

Miód i musztardę (oraz ewentualnie majonez) wymieszaj dokładanie. Następnie dodaj przyprawy, sok z cytryny, zioła (wszystko oprócz oliwy) i ponownie wymieszaj. Oliwę dodawaj niewielkimi porcjami na końcu - jeśli robisz sos w słoiku, zakręć go teraz i potrząsaj do połączenia składników. Konsystencję reguluj ilością oliwy i przygotuj według swoich upodobań.


Dobry wycisk #lifehack

Jeśli chcesz możliwie najlepiej wycisnąć sok z cytryny lub limonki - wyturlaj ją mocno dociskając do blatu kuchennego aż owoc stanie się miękki. Sok wycieknie wewnątrz owocu i po przekrojeniu będzie łatwiejszy do wydobycia :)

Wybieraj zdrowe tłuszcze

Sos sałatkowy ma ważną żywieniową zaletę - zjadamy go na zimno. Dodając do sosu odpowiedniej jakości tłuszcz możemy dostarczyć sobie niezbędne jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które właśnie w postaci "na zimno" przynoszą nam najwięcej zdrowotnych korzyści.

Jednonienasycony kwas oleinowy - omega-9 - występuje m.in. w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym. Ważne jest, aby wymienione oleje były tłoczone na zimno, a skład tłuszczowy będzie najlepszy w tych z pierwszego tłoczenia. Kwas omega-9 obniża poziom złego i podnosi poziom dobrego cholesterolu we krwi.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe - linolenowy (omega-3) i linolowy (omega-6) - cieszą się większą sławą. Ich spożywanie jest szczególnie ważne, ponieważ organizm ludzki nie jest w stanie ich wyprodukować (kwasy egzogenne). Oprócz pozytywnego wpływu na poziom cholesterolu (jak wyżej), kwasy omega-3 i -6 pomagają w regulacji ciśnienia krwi i hamują powstawanie zakrzepów. Kwasy te są niestabilne i tu zaczyna się prawdziwa pieśń o jedzeniu ich na zimno. W czasie podgrzewania wielonienasyconych kwasów tłuszczowych zachodzą reakcje chemiczne, w wyniku których powstają tzw. kwasy tłuszczowe "trans" (rakotwórcze, tfu!).

Ciekawostką jest, że kwasy omega-3 i omega-6 powinny występować w odpowiedniej proporcji, aby ich wpływ na nasze zdrowie pozostał pozytywny. Pożądana proporcja omega-6 do omega-3 powinna wynosić <5:1. Ze względu na popularność omega-6 w wielu składnikach, należy skupić się szczególnie na kwasach omega-3, a tych najwięcej znajdziemy w oleju lnianym (z czterokrotną przewagą omega-3 vs. omega-6) oraz w tłuszczu ryb - tranie (proporcja omega-6 do -3 wynosi tutaj ok. 1:10). Inne oleje o korzystnych proporcjach omega-6 do omega-3 to: olej rzepakowy, olej konopny, olej z pestek dyni.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza